مشکلات متداول

 

عدم شناخته‌شدن دیسک سخت NVMe

چنانچه دیسک سخت شما از نوع NVMe یا M.2 است، ممکن است سیستم عامل درایو امن سایبرنو نتواند این دیسک را شناسایی کند. برای حل این مشکل در تنظیمات BIOS رایانه باید حالت عملکرد SATA را بر روی AHCI قرار دهید. طریقه انجام این عمل با توجه به نوع رایانه شما متفاوت است، برای اطلاعات بیشتر به مستندات مادربرد رایانه خود مراجعه کنید.

 

عدم امکان Mount شدن درایو

چنانچه در بخش Mount درایو، بعد از کلیک بر روی گزینه “متصل‌نشده” درایو به حالت “متصل‌شده” نمی‌رود، امکان Mount کردن درایو شما وجود ندارد. این موضوع به سه دلیل می‌تواند باشد:

  1. نوع فایل‌سیستم یا پارتیشن دستگاه توسط سامانه پشتیبانی نمی‌شود.
  2. ممکن است برخی سکتورهای پارتیشن دچار مشکل شده باشد. در این موارد توصیه می‌شود یک بار عملیات Check Disk را انجام دهید. مثلا برای درایوهای NTFS دستور ntfsfix /dev/sdaX را وارد کنید (به جای عبارت dev/sdaX/ آدرس درایو را وارد کنید.)
  3. خطای دیگری در پس‌زمینه رخ داده است، در این موارد سعی کنید به طور دستی از طریق Terminal اقدام به Mount کردن پارتیشن نمایید، تا ببینید چه خطایی رخ می‌دهد.‏ 

 

عدم اجرای رابط کاربری

چنانچه در هنگام اجرای رابط کاربری با خطا مواجه شدید، بررسی کنید که آیا با وارد کردن آدرس http://127.0.0.1 در مرورگر فایرفاکس می‌توانید وارد رابط کاربری شوید یا خیر؟ اگر باز هم نمی‌توانید، ابتدا بررسی کنید که آیا سرویس داکر اجرا شده است یا خیر؟ برای این کار دستور زیر را اجرا کنید. چنانچه خطایی در اجرای دستور زیر مشاهده می‌کنید، یعنی سرویس داکر اجرا نشده است.

sudo docker ps -a

سپس وضعیت سرویس درایو امن را با اجرای دستور زیر بررسی کنید:

sudo systemctl status securedrive.service

 

چنانچه سرویس در حال اجرا نمی‌باشد، با دستور زیر آن را دوباره اجرا نمایید:

sudo systemctl restart securedrive.service

 

همچنین بررسی کنید که آیا خطایی در سرویس securedrive رخ داده است، یا خیر؟

sudo journalctl -u securedrive.service -b -f

 

عدم عملکرد درست یک ضد ویروس

چنانچه ضدویروسی در درایو امن سایبرنو به درستی عمل نمی‌کند، باید بررسی کنید که آیا مشکلی دارد یا خیر؟ ابتدا آدرس زیر را در مرورگر فایرفاکس باز کنید:

http://127.0.0.1/docs/index.html

سپس با استفاده از API سامانه (بخش داکر، زیربخش “اجرای داکر ضدویروس”) اقدام به اجرای آن ضدویروس نمایید. در بخش name نام ضدویروس را با حروف کوچک وارد کنید. (مثلا fsecure)

بعد از آن بررسی کنید که آیا داکر ضدویروس به درستی اجرا شده است و آیا در درون داکر خطایی رخ داده است یا خیر؟ (به جای av_name نام ضدویروس را وارد نمایید.)

sudo docker logs -f av_name

 

همچنین بررسی کنید که آیا ضدویروس می‌تواند بدافزارهای تستی را به درستی شناسایی نماید؟ برای اجرای تست به صورت دستی دستور زیر را وارد کنید:

sudo docker exec -it av_name python3 /root/test.py

 

در خروجی باید حداقل ۱ و حداکثر 17 بدافزار شناسایی شده باشد. (جهت انجام عملیات تست دسترسی به اینترنت لازم است.)

چنانچه ضدویروس به درستی عمل نمی‌کند، ابتدا آن را از طریق API متوقف کرده و یک بار بروزرسانی نمایید. ترجیحا قبل از بروزرسانی فایل داکر آن ضدویروس را نیز که در مسیر opt/SecureDrive/manager/dockers/ ذخیره شده است، حذف نمایید.

چنانچه باز هم در این مورد مشکلی داشتید، با پشتیبانی سایبرنو تماس بگیرید.

 

طولانی شدن عملیات در هنگام شروع پویش

در هنگام شروع پویش با توجه به اینکه نیاز به شمارش تعداد فایل‌ها، بررسی نوع آن‌ها و استخراج محتوای آن‌ها در صورت نیاز وجود دارد، ممکن است عملیات شروع پویش کمی زمانبر باشد. این موضوع مخصوصا در دیسک‌های قدیمی و سرعت پایین یا زمانی که قصد پویش تعداد زیادی فایل دارید، رخ می‌دهد.

چنانچه بعد از گذشت مدتی طولانی باز هم عملیات پویش شروع نشد، خودتان به صورت دستی عملیات پویش را با استفاده از API شروع کنید. برای این کار ابتدا وارد آدرس زیر شده:

http://127.0.0.1/docs/index.html

سپس در بخش “پویش”، زیربخش “کارهای اولیه عملیات پویش” ورودی همانند زیر را وارد نمایید:

 

{

  "paths": [

    "/media/securedrive/23456789-334234242/folder"

  ],

  "avs": [

    "drweb"

  ]

}

 

حال مدتی صبر کرده تا اجرای API‌ به اتمام برسد. سپس خروجی را بررسی کنید تا ببینید آیا خطایی رخ داده است یا خیر؟ همچنین با اجرای دستور زیر لاگ‌های سرویس درایو امن سایبرنو را بررسی کنید:

sudo journalctl -u securedrive.service -b -f

 

عدم بوت درایو امن سایبرنو

چنانچه درایو امن سایبرنو در رایانه شما بوت نمی‌شود، چندین علت می‌تواند داشته باشد. از جمله علل عدم بوت درایو امن سایبرنو عبارت است از:

  1. دستگاه شما بسیار قدیمی است. مثلا پردازنده آن از نوع Pentium 3 یا قدیمی‌تر می‌باشد، یا اینکه میزان حافظه رم دستگاه شما کمتر از 2 گیگابایت است و عملا امکان اجرای این توزیع این لینوکس را ندارد. توجه داشته باشید که در برخی رایانه‌های قدیمی امکان استفاده از درایو امن سایبرنو بعد از بروزرسانی BIOS وجود دارد.
  2. فایل‌های اجرایی سیستم عامل درایو امن سایبرنو خراب شده یا تغییر داده شده‌اند. در این موارد با نصب دوباره سامانه بر روی دستگاه مشکل حل خواهد شد.
  3. برخی دستگاه‌ها ممکن است برای بوت شدن از روی USB تنظیمات خاصی داشته باشند، در این مورد به مستندات رایانه خود مراجعه کنید.
  4. یکی از تجهیزات رایانه شما مثلا کارت شبکه Wi-Fi یا دانگل بلوتوث با لینوکس سازگار نیست و باعث عدم اجرای سیستم عامل می‌گردد. در این موارد جهت بوت در مرحله نمایش لوگوی سایبرنو گیر کرده است، با فشردن کلید ALT + Enter می‌توانید وضعیت اجرای سیستم عامل را مشاهده کرده و با توجه به خطای نمایش داده‌شده اقدامات لازم را انجام دهید.

نمی‌توانید پاسخی پیدا کنید؟ آیا به دنبال مقاله خاصی هستید که در سؤالات عمومی قرار دارد؟ فقط پوشه ها و دسته بندی های مختلف مربوطه را مرور کنید و سپس مقاله مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا می‌باشد.